onsdag 11 maj 2011

Skolarbete ska göras i skolan...men hur?

Jag är av den uppfattningen att skolarbete ska göras på skolan. Därmed är jag emot läxor. Samtidigt förstår jag syftet med läxor...att på något sätt lära/fostra eleverna att ta ett ansvar för sina egna studier. 

Sådärja. Nu fick jag det sagt...och vad vill jag få sagt med detta då? Jo. att jag har märkt av lite av ett problem angående detta med skolarbete på skolan. 

Så här jobbar jag: När vi börjar med ett nytt moment i någon kurs, vare sig det är samhällskunskap eller historia, så planerar vi detta moment hyfsat gemensamt jag och eleverna. Jag poängterar hur betygskriterierna ser ut och eventuellt om något inom detta moment "måste" vara med (alltså om det är något specifikt mål i kursplanen som passar väl in i just detta moment.) 

Därefter blir det några veckor av genomgångar, diskussioner, presentationer och dylikt. Därefter är det dags för examination på momentet. Denna examination föregås av ungefär tre lektionstillfällen där eleverna får arbeta med examinationen så att de hinner klart på SKOLTID. I vissa klasser/grupper och hos individer fungerar detta strålande. De arbetar på, de ställer frågor, de diskuterar sinsemellan med varandra och de når oftast upp till minst de kriterier för godkänt som prövas under momentet. 

Dock är det vissa klasser/grupper och individer där det inte alls fungerar. Där man använder dessa tre lektionstillfällen till att göra helt andra saker. Exempelvis bara sitta av tiden.  Så vad göra? Jag har prövat att säga till "sitt inte här och inte jobba hörreru!". Jag har försökt att motivera, försökt med diverse morötter; "Du vet om du gör klart detta under lektionerna nu behöver du inte alls tänka på det hemma sen". Vissa svarar att de inte kan arbeta i skolan. Om det är så, ja, då har vi ett riktigt stort problem som måste lösas. Frågan är hur?

Jag personligen tror inte, ville inte, kan inte, har inte utbildat mig i fem års tid för att gå runt och tjata på att eleverna ska göra sina examinationer så detta är egentligen inget alternativ. Dessutom är jag osäker på om det är rätt sätt att få elever att göra uppgifter och examinationer...att på något sätt tvinga och/eller hota om dåliga betyg osv. 

Det hela bottnar säkert i att jag som lärare har svårt att konstruera intressanta, kreativa och meningsfulla uppgifter och examinationer för mina elever. Jag vet, jag är en dålig lärare. Men ärligt talat...jag behöver hjälp med att göra detta! Dessutom inom den tid jag har att förbereda lektioner som minskar för varje tjänstefördelning som delas ut.

...eller...finns det ett värde i att lära elever att arbeta med uppgifter som inte är så intressanta, kreativa och meningsfulla...?