söndag 9 januari 2011

Inventering av digitala undervisningsmetoder

När jag såg uppmaningen från Länkskafferiet på twitter om att dela med sig av sina "digitala lärarresurser i undervisningen" kände jag mig såklart galet uppmanad att göra detta. Jag som är så jäval hi-tech och hänger med på allt vad IT inom skolvärlden heter och följer alla slags IT-i-undervisningen-personer på bloggar och twitter borde såklart inte ha några som helst problem med att rada upp allt som jag har gjort...


...men hoppsan så tomt det blev i min lilla västgötska skalle. Kom på att jag gärna hänger med i IT-svängen, läser och diskuterar, men när det kommer till min egen undervisning så har jag svårt att på rak arm (skumt uttryck för övrigt) rabbla upp på vilket sätt jag arbetar med digitala lärarresurser. Jag är nog jävligt bra på att tänka på hur man skulle kunna jobba med detta...dock gör jag det inte. 


Är av princip emot nyårslöften, riktigt löjligt, så därför kallar jag det inte för nyårslöfte utan ett löfte, straight up, att jag i fortsättningen ska sluta tänka så mycket och göra mera. Ska därmed börja med att inventera vad jag faktiskt har gjort, vad jag har på gång att göra och möjligen avsluta med vad jag, inom en snar framtid, skulle vilja pröva.


Dessa IT-relaterade-saker har jag gjort/gör jag idag:

  • Har ett lärar-facebook-konto där jag enbart är "vän" med elever. Inga personliga bilder, personliga åsikter eller liknande finns här. Här lägger jag upp länkar som kan vara relevanta för mina elever i loggen. Eleverna kan kontakta mig (även om de har min vanliga mailadress så känns detta mer lättillgängligt för eleverna) Detta konto används lite som en läroplattform alltså. Nu har skolan dock infört en läroplattform (säker svindyr) vilket innebär att mitt Facebook-konto kanske spelar ut sin roll och blir irrelevant.
  • Har ett "lärar"-konto på messenger live där eleverna kan adda mig och använda som någon slags fråga-och-få-svar-grej.  Detta börjar kännas överflödigt då Facebook har chatfunktion.
  • Har prövat olika molnvarianter för att lägga ut mina lektionspresentationer så att dessa ska bli lättillgängliga för mina elever. Har prövat olika varianter: box.nethttp://www.slideshare.net/lararniklas, samt prezi. Det som har fungerat bäst än så länge, rent presentationsmässigt, är prezi. Grymt roliga att jobba i och eleverna tycks uppskatta presentationerna. Problemet är att det tar galet lång tid att göra en halvsnygg presentation. Box fungerar bra då jag lätt kan klistra in varje lektion i vår nya läroplattform
  • Eleverna har fått göra utvärderingar via google forms. Även detta blir överflödigt i och med att den nya plattformen har denna möjlighet.
...och ja...det var väl det. Mer hi-tech än så är jag tragiskt nog inte. Nåja, vad vill jag göra då?

Dessa IT-relaterade-saker håller jag på/vill jag hålla på med i framtiden:
  • Eftersom vi nu har fått macbook som arbetsdator så håller jag för fulla muggar (ännu ett riktigt skumt uttryck) på att lära mig "keynote" som presentationsprogram. Jag gillart. Blir så mycket snyggare och så mycket enklare att arbeta i än gamla powerpoint. Detta i sig är väl inget nytt, själva presentationerna blir ju som powerpoint. Sett ur elevernas perspektiv så är det väl lite andra slags animeringar, men mer än den skillnaden är det kanske inte. Däremot vill jag konvertera presentationerna till videoklipp som eleverna lätt ska kunna komma åt via läroplattformen. Dels i quicktimeformat vilket eleverna kan titta på hemma, men även i olika former av "mobilformat" så de kan titta igenom presentationerna på mobilerna deras.
  • Använda skype i olika former. Låta eleverna ställa frågor till riksdagspolitiker, intervjua olika experter inom olika samhällsvetenskapliga områden. Detta om experterna och politikerna vill ställa upp såklart. Om man inte kan komma till Stockholm får Stockholm komma till oss. 
  • Skapa någon slags undervisningswiki där jag och eleverna tillsammans arbetar fram läromedel (svårt att göra sämre än mycket av de läromedel vi använder oss av idag.)
  • Skapa någon slags lärarwiki där vi kollegor delar med oss av våra undervisningsstrategier, lektioner, kunskaper.
  • Genomföra någon slags "live-lektion" där lektionen streamas ut till sjuka elever eller andra intresserade personer. Detta skulle öka insynen i skolans värld. Kan tänka mig att en och annan förälder gärna hade tittat på en lektion? Eftersom de flesta av dessa jobbar under skoltid skulle det inte vara helt omöjligt att spela in lektionen och lägga ut den i efterhand. Problemet är väl att den videofilen skulle bli tämligen stor eller?
Om det ska finnas någon slags realistisk chans att faktiskt genomföra dessa punkter borde jag sluta skriva och börja jobba nu. 

Hej.

7 kommentarer:

  1. Hej Niklas! Jag hittade detta via f-book - du låter precis som jag vad gäller IKT-tänk & användning..! Min nästa tanke är dock att nu är det ett måste att strukturera, arbeta metodiskt.. det kan inte handla om att en elevgrupp som råkar ha dig/mig får använda datorn enormt mycket medan en annan elevgrupp inte får det. Alla ska inte göra allt hela tiden, vi måste samarbeta kring detta! Hur får man tid till det?? Och vad innebär det för insynen i varandras kurser/projekt?? ojojoj! Som du förstår är jag på gymnasiet..=)
    Mvh,
    Åsa K!

    SvaraRadera
  2. http://www.slideshare.net/saKlausen/vad-innebr-11
    Mina tankar kring användning & systematisering...jag tror att man ska vara precis så fyrkantig och visa på vilka olika funktioner datorn ger möjlighet till. Tydlighet!

    SvaraRadera
  3. Tack Niklas för ditt inlägg! Man brukar säga "digitala lärresurser" eftersom det är en översättning av "digital learning resources". Så det är lärandet som är i fokus och lärresurserna kan vara för både elever och lärare. Fantastiskt kul att läsa detta som du skriver: "ett löfte, straight up, att jag i fortsättningen ska sluta tänka så mycket och göra mera. Ska därmed börja med att inventera vad jag faktiskt har gjort, vad jag har på gång att göra och möjligen avsluta med vad jag, inom en snar framtid, skulle vilja pröva."
    Dela gärna dina inlägg om detta framöver även på hashtaggen #skolbib så ser ännu fler personer det!

    SvaraRadera
  4. Jag glömde ju säga att det du räknar upp som du redan gör eller gjort kan du vara väldigt stolt över! Många lärare har säkert inte haft tid eller kanske lust att göra det och det är spännande att läsa att dina elever därigenom kan läsa dina lektionspresentationer och kontakta dig även hemifrån, men såklart också att det varit roligt för dig att jobba på det viset. Vore intressant att läsa framöver om du kommer hitta några för-/nackdelar med att använda er lärplattform jämfört med att använda olika typer av externa tjänster. Lycka till med ditt löfte och stort tack för att du delade med dig, väldigt intressant att ta del av! Testa gärna de digitala lärresurser som finns i Länkskafferiet också, fast det tror jag du redan gör! Om du har tid och lust vore det intressant att ta del av om du hittade något användbart i skafferiet och om du har några synpunkter och idéer kring om det behövs förbättringar/förändringar av tjänsten. http://lankskafferiet.skolverket.se/

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarerna!

    Åsa! Visst är det så, det gäller ju för övrigt annat inom skolan med, exempelvis att eleverna blir bedömda på olika sätt beroende på om de har mig eller min kollega ett rum bredvid i undervisningen. Ett annat problem, som åtminstone jag har, är att jag vet inte riktigt var jag ska börja, så ja, uppstrukturering järnet från och med imorgon!

    Alma! Japp, en jämförelse mellan vår lärplattform (It´slearning) och mina gamla goda sätt var ett bra tips, det får komma så småningom minsann! Följer länkskafferiet på både twitter och genom google reader så jag har stenkoll på det som finns där =)

    SvaraRadera
  6. Tack för besök på metabolism, och välkommen till bloggosfären! Jag tror du kommer att upptäcka att man lär sig mycket genom att formulera sig, i dialog med de som kommenterar och det man själv läser och kommenterar.
    Lägger upp dig i vår bloggroll!
    /Janis, Metabolism

    SvaraRadera
  7. Hej, jag har "någon slags lärarwiki där vi kollegor delar med oss av våra undervisningsstrategier, lektioner, kunskaper." Mest är det jag som skriver där men den är öppne för alla som vill deltaga. Du får gärna haka på eller kommentera på något sätt.

    wikiskola.se heter den

    SvaraRadera