tisdag 11 januari 2011

Åtaganden

I förra inlägget inventerade jag vad jag har gjort när det gäller digitala resurser inom min undervisning, men framförallt listade jag sådant jag vill utveckla. En av dessa punkter var att skapa filmer av lektionsgenomgångarna. Tanken var att göra det i quicktimeformat då det är smidigt att arbeta med detta i Mac. När jag skrev film, menade jag såklart inte film. Inte riktigt på den nivån utan min tanke var att genom quicktime spela in skrivbordet och därmed skriva in själva presentationen. Detta har jag nu prövat...minsann och lagt upp på youtube till att börja med. Kanske räcker det eftersom det ändå är där eleverna hänger. Så vitt jag vet kan de även ladda ner filmer till MP4.format därifrån.


Inte så jävla svårt var det. Däremot vet jag inte riktigt om det är till någon nytta. Måste struktureras upp men framförallt följas upp!


Här har ni för övrigt "filmen" om FN...håll till godo:






3 kommentarer:

  1. Jättefin film! Grattis! Den är utan ljud, eller hur? Hur är det med bilderna och upphovrätten?

    SvaraRadera
  2. Tusen tack! Yesbox, utan ljud. Hade en skrikig/grinig sexmånaderson bredvid mig när jag spelade in den så...Vad gäller bilderna är alla från wikipedia eller flickr. En hittade jag dock på google men sökte på bilder som inte var skyddade...sådant kanske bör framgå ja?

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat! Bilderna med CC-licens är smidigt att nämna på slutet i en lång lista. Enligt Creative Commons regler ska man alltid ange bildens titel om det finns någon, upphovsmannens namn (på det sätt han vill bli angiven ibland räcker ett alias) och gärna en länk till bilden. Så här kan det ser ut:
    The Four Courts http://www.flickr.com/photos/darragh/253198387 av Darragh Sherwin (Licens CC BY NC SA).

    SvaraRadera